Superwood.

Verdens Bedste Bræt indtager Norden.

Superwood.

Verdens Bedste Bræt indtager Norden.

Udfordring.

Fra nicheprodukt til superbrand.

Superwood producerer bæredygtig træbeklædning til blandt andet facader, hegn og terasser. De bæredygtige produkter udmærker sig ved en unik miljøvenlig imprægnering, mangedoblet holdbarhed og minimal vedligeholdelse.

Tidligere indsatser havde skabt et godt kendskab til Superwood hos trælaster, håndværkere og arkitekter, men salget fulgte ikke med. Dels var slutbrugerne kendetegnet ved manglende interesse og præference. Og dels manglede trælaster og håndværkere incitamenter til at udbrede kendskabet til Superwood.

Med ønsket om at skabe markedets første brand inden for facadebeklædning, bestod udfordringen i at opbygge et kendskab hos slutbrugerne og dermed øge efterspørgslen hos forhandlerne. Men hvordan tager man et ukendt træbeklædningsfirma med et revolutionerende produkt og gør det til markedsleder på et prisdrevet marked præget af lav interesse og loyalitet?

Superwood_house2
60er_JOTUN_DEMIDEKK_23
Indsigt.

Man må gå nye veje for at komme fremad.

Træ besidder helt unikke egenskaber. Og bliver det behandlet ordentligt er det et fantastisk byggemateriale med lang holdbarhed og minimal vedligeholdelse. Træ kan med andre ord være en rigtig god investering. Alligevel er det få forbrugere, der er opmærksomme på de kvaliteter, træ besidder – og de færreste der overhovedet interesserer sig for facadebeklædning.

Trods kendskab til Superwood i byggebranchen, viste interviews med trælæster og håndværkere, at kendskabet var hult. De mange fordele ved Superwoods produkter blev simpelthen ikke forplantet til slutbrugeren. For at slå rod på markedet skulle slutbrugeren oplyses – uden om trælasterne.

Denne indsigt førte til en ambitiøs målsætning om at sætte træbeklædning på landkortet som markedets bedste byggemateriale og tage ejerskab på kategorien.

Løsningen.

Sympatiske træ-eksperter baner vejen.

Superwood behandler træet med respekt og kun det bedste og mest bæredygtige er godt nok. Hele vejen fra udvalgte nordiske skove, til stammerne bliver kløvet, gennemimprægneret, profileret og malet. Kun stammernes bedste udskæring bliver brugt, og alle profiler håndsorteres, før de forlader fabrikken. Her er et bræt ikke bare et bræt. Superwood er fremtidens byggemateriale.

Inspireret af denne unikke tilgang, skabte vi brandfortællingen "Verdens Bedste Bræt" samt en gennemarbejdet kommunikationsstrategi med målrettede indsatser til prioriterede målgrupper. Brandfortællingen blev aktiveret gennem en national TV-kampagne med supplerende online-film. Her introducerede vi Superwoods nye brandmaskotter i form af to patriotiske, norske træentusiaster, som på deres jagt efter verdens bedste byggemateriale falder over det berygtede Superwood og finder brættets usædvanlige evner lidt for gode til at være sande.

Filmuniverset blev suppleret med PR og målrettede digitale indsatser i form af blandt andet Facebook, bannerannoncering, AdWords og e-mail marketing samt diverse trykte materialer – herunder salgsmaterialer til trælasterne. Dertil kom desuden målrettede indsatser over for forhandlere.

Resultater.

Effekt udover landegrænserne.

Hele brandplatformen og særligt den nye brandfortælling ”Verdens Bedste Bræt” var og viser sig fortsat at være en enorm success for Superwood. Det bæredygtige budskab har betaget både slutbrugere og forhandlere – og effekten har været overvældende målt på kendskabsgrad såvel som på salg.

Den samlede indsats har på kun to år fordoblet salget af Superwood og ført til et markant øget kendskab på tværs af prioriterede målgrupper. Derudover har successen på det danske marked givet Superwood anledning til at indtage 4 nye europæiske markeder bestående af Norge, Sverige, Tyskland og Schweiz.

2x

Øget salg (2016-2017).

+12k

Nye Facebook følgere.

4

Nye markeder.
Jakob Gaardsted - kvadrat

Jakob Gaardsted Petersen.

CEO / Partner.

Vil du høre mere om vores tilgang til branding og kommunikationsstrategi? Måske har du allerede en god idé til, hvor I skal hen, men mangler en partner som ved, hvad der skal til for at give konkurrenterne baghjul? Uanset hvad, er vi altid klar til at tage en uforpligtende snak om dit brands potentiale.

+45 40 44 76 22
jgp@happyogco.dk

Relaterede cases.

Relaterede cases.